Animaatioblogi

Tämän blogin aiheena ovat animaatiot: uudet elokuvat, nostalgiset tv-sarjat, dvd-julkaisut, animaatioiden tekijät... kaikki animaatioihin liittyvä.

sunnuntai 4. heinäkuuta 2010

Pohjola-teemaviikko

Alkavalla viikolla on luvassa katselmus Pohjoismaiden animaatioihin. Tosin itsellenikin hyvin vieras Islanti jää pois, ja sensijaan esittelen Viron animaatiotuotantoa.

Huomenna maanantaina esittelyssä Suomi, tiistaina Ruotsi, keskiviikkona Norja, torstaina Tanska ja perjantaina Viro.

Mistä katsot animaatioita? -kysely päättyy tänään. Vielä on aikaa osallistua, mutta tällä hetkellä vastaajia on 29. Enemmistö ostaa animaatiota (19), mutta myös netistä katsominen on suosittua (17). Vuokraaminen tai lainaaminen ei ole kovin yleistä (6). Puolet vastaajista katsoo animaatiota televisiosta, (15) elokuvateatterissa käy vain kolmannes (9). Erilaisilla festivaaleilla ja tapahtumissa kävijöitä ei ollut kuin yksi.

Itse olen ostanut kohtalaisen määrän animaatio-dvd:eitä ja niitä olisi varmasti enemmänkin, jos rahatilanne sallisi. Kirjastosta olen löytänyt aika hyvän valikoiman dvd:eitä, ja pari kertaa olen välttynyt turhilta ostoksilta, kun olen ensin lainannut animaatioita kirjastosta ja todennut etten halua nähdä niitä enää uudelleen. Videohyllystä olen löytänyt todellisia aarteita.

Netistä en juurikaan animaatioita katso. Kaikki suurimmat suosikkini alkavat jo löytyä Suomestakin dvd:llä. Blogia varten katson Youtubesta sellaisia sarjoja ja elokuvia joita en ole itse esimerkiksi lapsena katsonut, mutta joista haluan kirjoittaa. Sieltä myös saattaa löytää sattumalta unohtuneita animaatioita.

Tv:ssä pyörii nyt muutama sarja joita seuraan (Nalle Luppakorva ja TaoTao). Katsoisin tv:tä varmasti enemmän jos minulla olisi tallentava digiboksi ja Juniori. Animaatiot ovat painottuneet aamuohjelmistoon, mikä ei ole ihan paras aika.

Elokuvateatterissa käyn ehkä pari kertaa vuodessa, viimeisen vuoden aikana olen käynyt katsomassa Ponyon, Upin ja Prinssessan ja sammakon. Täytyy myös myöntää etten ole käynyt yhdilläkään elokuvafestareilla, vaikka olenkin seuraillut esimerkiksi R&A:n tarjontaa kiinnostuneena monena vuonna. Jäänyt kuitenkin aina menemättä. Tässä asiassa pitäisi todella kunnostautua.

Ei kommentteja:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...