Viimeisin kysely blogissa koski eri animaatiotekniikoita. Vastaajien piti valita omat suosikkinsa ja tähän päädyttiin, 72:den osallistujan voimin:
Piirrosanimaatio, 65
Nukke- ja esineanimaatio, 7
Joku muu, 7
Vaha-animaatio, 5
CGI-animaatio, 4
Pala-animaatio, 4
Selkeästi eniten ääniä keräsi siis piirrosanimaatio. Muut vaihtoehdot jakoivat loppuäänet melko tasaisesti. Nukkeanimaatioiden suosiota en ihmettele, mutta "Joku muu" vaihtoehdon nousemista jaetulle toiselle sijalle ehkä hieman. Nykyään tehdään paljon CGI-animaatioita, mutta tässä taistossa se jäi jaetulle viimeiselle sijalle pala-animaatioiden kanssa. Vaha-animaatio päätyi toisen ja viimeisen sijan väliin. Seuraavaksi lyhyet esittelyt eri tekniikoista:
Ensimmäinen animaatioelokuva on ilmeisesti vuonna 1906 valmistunut Noiduttu hotelli, jossa käytettiin esineanimaatiota. Myös stop-motion animaatioksi kutsuttua tekniikkaa on käytetty ennen paljon liveaction elokuvissa, erikoisefektien tekemiseen. Nukkeanimaatioita on perinteisesti tehty paljon Euroopassa, mutta nykypäivänä ne ovat käyneet harvinaisemmiksi. Niitä kuitenkin tehdään yhä, olihan viime vuonna Oscar-ehdokkaanakin kaksi nukkeanimaatiota.
Vuonna 1906 valmistui myös ensimmäinen piirrosanimaatio, lyhyt ja vitsikäs Humorous Phases of Funny Faces. Piirrosanimaation historiassa tärkeä nimi on Walt Disney, jonka studio teki ensimmäisenä animaation jossa oli ääni ja animaation jossa oli värit. Ensimmäinen animaatioelokuva ei kuitenkaan ole Lumikki ja seitsemän kääpiötä. Piirroselokuvat pitivät pintansa vuosikymmeniä, mutta nykyään ne ovat jääneet CGI-animaatioiden jalkoihin. Jopa Disney hylkäsi hetkeksi piirrosanimaatio ja siirtyi kokonaan CGI-animaatioiden pariin. Kuitenkin piirrosanimaatioilla riittää nykypäivänäkin faneja ja ainakin Japanissa myös animaatioiden tekijät jaksavat uskovat edelleen piirrosanimaatioihin. Studio Ghiblin elokuvat ovat Japanin katsotuimpia ja suosittuja myös länsimaissa.
Myös pala-animaatio on vanha tekniikka. Sen tekeminen on halvempaa kuin piirrosanimaation ja ehkä tästä syystä Suomessa on tehty paljon lapsille sunnattuja animaatioita juuri pala-animaatioina. Tekniikkaa ei kuitenkaan tule väheksyä, vaan silläkin voi saada aikaan huikeaa jälkeä. Esimerkiksi maailman parhaaksi animaatioksi äänestetty venäläinen Siili sumussa on pala-animaatio, samoin Suomen ensimmäinen pitkä animaatioelokuva, Riitta Nelimarkan Seitsemän veljestä.
Vaha-animaatiot toteutetaan samalla periaatteella kuin nukkeanimaatiot ja niitäkin voi kutsua stop-motion animaatioiksi. Hahmot on muotoiltu plastoliinista tai muovailuvahasta mutta niiden sisällä on kuitenkin oltava jonkinlainen luuranko. Toisinaan hahmoilla voi olla niin paljon muustakin kuin vahasta tehtyjä osia, että ne ovat jo käytännössä nukkeja. Vaha-animaatiossa on kuitenkin mahdollista käyttää hyväksi vahan ominaisuuksia muovautua ja muuttua. Vaha-animaatioiden tunnetuin tekijä tällähetkellä on englantilainen Aardman -studio.
Ensimmäinen CGI-animaatio valmistui vuonna 1995. Kyseessä on Pixarin Toy Story. CGI-animaatioista käytetään myös nimeä 3D-animaatio tai tietokoneanimaatio, mutta kaikki tietokoneanimaatiot eivät ole CGI-animaatioita. Tietokonetta käytetään nykyään jossain määrin kaikkien animaatioiden tekemiseen. Piirrosanimaatiot voidaan piirtää suoraan tietokoneella käyttämättä paperia lainkaan, samoin pala-animaatioita voidaan toteuttaa tietokoneella.
Nykyään CGI-animaatiota tehdään paljon. Aiemmin muilla tekniikoilla animoituja ohjelmia on jopa siirrytty tekemään CGI-animaationa. CGI herättää ehkä kaikista animaatiotekniikoista eniten mielipiteitä puolesta ja vastaan.
Muita animaatiotekniikoita ovat esimerkiksi piksillaatio ja silhuettianimaatio. Piksillaatiossa animoidaan eläviä ihmisiä nukkeanimaation tavoin. Silhuettianimaatiot ovat pala-animaatioita, mutta niin että näkyvissä ovat vain silhuetit. Tunnetuimpia silhuettianimaattoreita on Lotte Reiniger. Luonnollisesti eri animaatiotekniikoita voi myös sekoittaa keskenään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti