Animaatioblogi

Tämän blogin aiheena ovat animaatiot: uudet elokuvat, nostalgiset tv-sarjat, dvd-julkaisut, animaatioiden tekijät... kaikki animaatioihin liittyvä.

tiistai 24. marraskuuta 2009

Kadonneita kaupunkeja

Esittelen tälläkertaa animaatioelokuvia joissa etsitään legendaarisia kadonneita kaupunkeja tai sivilisaatioita.

Laputa, linna taivaalla on Hayao Miyazakin ohjaus vuodelta 1986. Tämä Studio Ghiblin elokuva on hiljattain julkaistu Suomessa dvd:llä.

Laputa on taivaalla pilvien lomassa leijuva linna, jonka suurinosa ihmisistä uskoo olevan vain legenda. Pazu-poika uskoo Laputan olevan totta, sillä hänen edesmennyt isänsä on nähnyt tuon lentävän linnakkeen. Kun taivaalta leijailee alas Sheeta niminen tyttö, jonka perässä ovat sekä hallitus että ilmarosvot alkaa Laputan olemassaolo vaikuttaa varmalta.

Selviää että Sheetalla on yhteys Laputaan, samoinkuin heitä armeijan kanssa jahtaavalla miehellä Muskalla. Sheetalla on kaulassaan sininen kristalli, jossa piilee mahtavia voimia. Se myös näyttää tien Laputaan.

Monien käänteiden jälkeen sekä Muska ja armeija että Pazu ja Sheeta ilmarosvojoukon mukana matkaavat kohti Laputaa. Laputa löytyy pyörremyrskyn silmästä. Kaupungissa ja linnassa ovat jäljellä enää robotit, niistäkin vain yksi toimii. Puut ovat vallanneet rakennukset, ja koko Laputa on juurien peitossa.

Laputaan liittyy aarteiden ja rikkauksien lisäksi myös salaisuuksia ja voimia joita ei voi antaa Muskan tietoon. Pazulla ja Sheetalla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin turvautua taikaan, joka tuhoaa Laputan. Muska kuolee, mutta Pazu ja Sheeta selviävät. Myös ilmarosvot pääsevät pois tuhoutuvasta Laputasta ja he ovat saaneet mukaansa myös osan sen aarteista.


Laputa on tuttu Jonathan Swiftin tarinoista Gulliverin matkoista. Siinä Laputa on taivalla leijuva saari. Gulliver myös mainitaan tässä elokuvassa.

Myös Gulliverin matkoista on tehty animaatioelokuva. Gulliverin matkat on valmistunut vuonna 1939 ja siinä Gulliver päätyy Lilliputtien maahan.



Disney tarttui Laputan tyyliseen aiheseen 2002. Robert Louis Stevenson tarina aarresaaresta siirrettiin avaruuteen, ja nimeksi vaihtui Aarreplaneetta.

Aarreplaneetta on Laputan tavoin useimpien mielestä vain satua. Nuori Jim Hawkins saa kuitenkin sattuman kautta käsiinsä kartan, joka johtaa Aarreplaneetalle. Jim ja hänen vanha tuttavansa Doppler hankkivat aluksen ja miehistön ja lähtevät kohti Aarreplaneettaa. Jimiä on varoitettu kyporgista kartan saannin yhdeydessä, mutta hänelle ja aluksen kyporgikokille syntyy lähes isä-poikasuhde.

Kun alus saapuu Aarreplaneetalle nousee miehistö kokin, John Silverin johdolla kapinaan. Kartasta käydään kamppalua, sillä se kertoo planeetan sijainnin lisäksi myös aarteen paikan. Planeetalta löytyy yksinäinen robotti, jonka muistissa on aukkoja. Jim saa robotin muistin palautettua, ja selviää että planeetta tuhoutuu samalla kuin aarre löytyy. Silver joutuu tilanteeseen, jossa hänen on pelastettava joko Jim tai aarteet. Hän valitsee Jimin.

Tämäkin tarina päättyy onnellisesti ja joukko pelastuu planeetalta ennen sen tuhoa. Jimin ja Silverin välit tasoittuvat kun Jim päästää Silverin karkaamaan.



Aarreplaneetassa on useita samankaltaisuuksia Laputan kanssa. Molemmat kadonneet kaupungit sijaitsevat taivaalla eikä kummassakaan ole enää ihmisiä, vain yksinäinen robotti. Molemmista tarinoista löytyy myös ilmarosvoja, ja sekä Aarreplaneetan Silver että Laputan ilmarosvot Dolan johdolla osoittavat myös hyviä puolia. Molemmissa tarinoissa etsitään myös aarretta ja sekä Laputa että Aarreplaneetta tuhoutuvat.

Vuotta ennen Aarreplaneetta Disneyllä etsittiin Atlantista. 2001 valmistuneen Atlantis, kadonnut kaupunki elokuvan pääosassa on niinikään nuorukainen, tälläkertaa Milo. Milon haaveena on löytää kadonnut Atlantiksen kaupunki, mutta tiedeakatemia ei ole halukas rahoittamaan retkikuntaa.

Milo saa apua isoisänsä vanhalta ystävältä joka toimittaa Milolle tämän jo edesmenneen isoisän Milolle tarkoittaman kirjan, joka on kirjoitettu muinaiskielellä. Milo uskoo kirjan johdattavan Atlantikseen.

Matkalle lähtee Milon lisäksi sekalainen retkikunta ja he tosiaan löytävät Atlantiksen. Tämä kadonnut valtakunta ei ole tyhjillään. Milo tutustuu Atlantiksen hallitsijan tyttäreen Kidaan, joka esittelee Milolle Atlantista. Atlantiksen asukkaat ovat unohtaneet luku- ja kirjoitustaidon ja Milo lukee Kidalle seinäkirjoituksia.

Yhdessä kirjoituksessa kerrotaan Atlantiksen sydämestä, voimalähteesä joka suojelee kaupunkia ja sen asukkaita. Sydän kiinnostaa myös Milon retkikunnan miehistöä, joka nousee kapinaan ja pakottaa Milon ja Kidan paljastamaan sydämen olinpaikka.

Seuraa kamppailu jossa osa retkikunnasta siirtyy takaisin Milon ja Atlantiksen puolelle ja lopulta Atlantis ja sen asukkaat pelastuvat. Milo päättää jäädä asumaan kadonneeseen kaupunkiin muiden palatessa kotiin.


Myös Atlantiksessa ja Laputassa on samoja elementtejä. Molempien voima on sinisessä kristallissa. Tuntuu että Atlantiksesta on otettu vaikutteita myös Aarreplaneettaan. Molemmissa miehistö ahneuksissaan kääntyy retkikuntaa vastaan.

´

Myös DreamWorks on käsitellyt kadonneen kaupungin -teemaa. Aihe on ollut suosittu 2000-luvun alussa, Tie El Doradoon on valmistunut vuonna 2000, siis hieman Disney tulkintoja aiemmin.

Tämän elokuvan sankareina on kaksi miestä, Tulio ja Miguel, jotka saavat noppapelissä huijattuaan haltuunsa kartan joka johdattaa kultaiseen El Doradon kaupunkiin. Huijaus paljastuu, mutta miesten onnistuu paeta. He päätyvät salamatkustajiksi löytöretkeilijä Cortésin laivalle. Kun heidät huomataan laivalle joutuvat he pakenemaan uudelleen, mutta löytävät perille El Doradoon, jonka asukkaat pitävät heitä jumalina. Miehet pelastavat nuoren naisen nimeltä Chel, joka ymmärtää ettei kaksikko ole jumalia. Chel sopii Tulion ja Miguelin kanssa pitävänsä salaisuuden, jos nämä vievät hänet mukanaan pois kaupungista.

Tulion ja Chellin välille kehittyy romanssi ja Miguel alkaa pitää El Doradosta niin paljon ettei välttämättä haluaisi lähteä sieltä. Poppamies Tzekel-Kan epäilee miesten jumalallista alkuperää ja havittelee koko kaupungin johtajuutta. Tzekel-Kan hyökkää Miguelia ja Tuliota vastaan herättämällä kivisen jaguaarin henkiin, mutta häviää taistelun.

El Doradon ulkopuolella Tzekel-Kan tapaa Cortésin joka on seurannut Miguelia ja Tuliota. Tzekel-Kan lähtee johdattamaan häntä häntä kohti kaupunkia. Tieto heidän tulostaan saavuttaa Miguelin ja Tulion, jotka päättävät pelastaa El Doradon. Miguel oli tarkoitus jäädä kaupunkiin, Chelin ja Tulion taas lähteä pois jokea pitkin mukanaan kaupungin kultaa, jota asukkaat jumalille olivat uhranneet. Lopulta myös Miguel seilaa jokea, tie El Doradoon umpeutuu ja kaupunki pelastuu valloittajilta. Kolmikko säilyttää henkestä, mutta menettää kullan.



Tie El Doradoon poikkeaa edellä mainituista elokuvista sillä, että sen päähenkilöiden motivaatio kadonneen kaupungin löytymiseen on aarteet ja rikastuminen, kun muissa kolmessa elokuvassa rikkauksia etsivät pahikset.

El Doradon päähenkilöt ovat selkeästi vanhempia kuin muissa elokuvissa, Laputan Pazu ja Sheeta ovat vielä lähes lapsia, Milo ja Jim nuorukaisia. El Dorado on ainoa kadonneista kaupungeista jonne menetetään mahdollisuus palata, mutta itse kaupunki ei tuhoudu.

Animaatioelokuvissa uusiin maailmoihin joudutaan useammin sattuman kautta ja päähenkilöiden tahtomatta, kuin niitä vartavasten etsien. Näiden ihmemaiden esittelyyn ryhdytään kuitenkin toisella kertaa.

Ei kommentteja:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...