Animaatioblogi

Tämän blogin aiheena ovat animaatiot: uudet elokuvat, nostalgiset tv-sarjat, dvd-julkaisut, animaatioiden tekijät... kaikki animaatioihin liittyvä.

sunnuntai 30. toukokuuta 2010

Tonttujen tarinoita

Metsätontun sä opit kohta tuntemaan.
Pienen pieni niin mä oon, mahdun onkaloon.

Metsätontun taas tarinoita kerrotaan.
Olen hiippalakkinen ja onnellinen.
Oon seitsemän kertaa vahvempi sua, katso mua.
Voi koukkuselkä suorentua.
Metsätontun voi nähdä vain se ihminen,
jol on sydän kultainen ja uskollinen.
Metsäntontun, on unelmana rauha maas.
Hiivin illoin ikkunaas, ja katon taas.
Ja kettu mut kauas turvaan kantaa jos mua vainotaan.
Kas ainahan ystävä apua antaa jos sitä tarvitaan.
Ja siksi mä peikolle kintaalla viskaan, en ole peloissain.
Vaan vaara jos uhkaa silloin mä vislaan auttaja saapuu ain.
Oon seitsemän kertaa vahvempi sua, usko mua.
Voi vanhakin näin nuorentua.



Tontut (David el Gnomo) on Espanjalaisen BRB Internacionalin piirrossarja. Vaikka sarja luotiin espanjassa, animoinnista vastasi kanadalainen Cinar-studio, joka tunnetaan nykyään nimellä Cookie Jar Entertainment. 26-osainen sarja valmistui vuonna 1985.


Pääosassa on Taavi-tonttu joka on lääkäri. Hän kiertää metsissä auttamassa eläimiä ratsastaen Viuhu-nimisellä ketulla. Peikot aiheuttavat Taaville ja eläimille hankaluuksia.


Toinen tontuista kertova sarja valmistui vuonna 1987 ja on alkuperäiseltä nimeltään La llamada de los gnomos. Tässäkin sarjassa on 26 jaksoa. Sarjassa keskitytään tuomarina toimivaan Klaus-tonttuun ja tämän punapartaiseen Danny apulaiseen. He kiertelevät sovittelemassa ongelmia ympäri maita ja mantuja Henri-joutsenen selässä.


Tontut on yritetty herättää henkiin vuonna 1997 tv-sarjassa El nuevo mundo de los Gnomos/The New world of the Gnomes. Alkuperäisten sarjojen tunnelma jää valitettavan kauas.


Tarinat perustuvat Wil Huygen kirjoittamiin ja Rien Poortvlietin kuvittamiin teoksiin Suuri tonttukirja ja Tonttujen kutsu.


Tontut esiintyvät kolmessa elokuvassa, jotka on leikattu kasaan tv-sarjoista.
Taavi-tontun huikeat seikkailut (The Great Adventure of the Gnomes)
Seikkailu Lumessa (The Gnomes in the Snow)
Tonttujen ikimuistoiset matkat (The Gnomes' Amazing Journeys)

Nämä kolme tarinaa on julkaistu Suomessa dvd:llä. Kumpaakaan tv-sarjaa ei ole julkaistu Suomessa sarjamuodossa.

Kumpaakin alkuperäistä tonttu-sarjaa on esittänyt Yle. Suomidubissa näyttelivät mm.Rainer Kaunista, Kaija Kiiski, Rauno Ahonen, Jarmo Koski, Erkki Saarela, Vesä Mäkelä ja Ari-Matti Hedman.


Taavi, nyt kun nousee taivaalle kuu levolle laskeutuu.
Taavi, kohta saapuu taas kertomaan meille seikkailujaan.
Tiedät kuinka auttaa voivat luonnon lääkkeet rohdot oivat.
Tiedät miltä mahla maistaa ja sen milloin päivä paistaa
Taavi, iloisesti tervehtii näin ystävää yllättäin.
Taavi, kohta saapuu taas kertomaan meille seikkailujaan.
Taavi aina vaarat voittaa vaikka peikot estää koittaa.
Avun löydät vaikka mistä, aina eläinystävistä.
Taavi, nyt kun nousee taivaalle kuu levolle laskeutuu.
Taavi, kohta saapuu taas uudestaan meille tarinoimaan.
Taavi, tahdon seikkailemaan mä vaan, kauas tuntemattomaan kanssasi Taavi.

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

OU JEEEEEEEE NÄÄÄ ON BEST JOUJOUJOUJOU !!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...